وجه تسمیه

نهاوند در جنوب همدان است ، شهری است بر دامنه ی کوه رود ها و بستان ها دارد و میوه اش فراوان ، میوه آن را سبب نیکویی آن به عراق بردند

در اللباب آمده است : نهاوند شهری است از بلاد جبل ، گویند آن را نوح ( ع ) بنا کرده است و نام آن « نوح آوند » بوده است پس « حاء » را به « ها » بدل کردند

معجم البلدان : نهاوند شهر معظمی است در سمت قبلی همدان در سه روزه راه ... و آن قدیمی ترین شهری است که در کوه واقع شده و این شهر ماه بصره یعنی در حساب آن دینه ور ماه کوفه یعنی در آن می باشد . و کوه این شهر آب آن را به دو قسم منقسم سازد . قسمتی بسوی نهاوند وقسمتی دیگر به سمت غرب می رود

بر حسب نظریه ی بعضی از مورخین محلی ( به نظر مرحوم حسن برجیس ) در هنگام طوفان نوح که دوازده هزار سال پیش به وقوع پیوسته و حضرت نوح کشتی تهیه کرد و ما جرای حرکت او بر روی آب ، پس از اینکه مشیت الهی بر فرو نشستن طوفان مقرر شد اولین قسمت خشکی که از زمین نمایانگر شد شهر نهاوند بود و آن را ( نوح آوند ) به معنی تخت و مسند نوح نامیدند که بر اثر گذشت زمان ( ح ) به ( ه ) و به نهاوند تبدیل شد

نظریه ی دیگر اینکه در قدیم الایام در این شهر ظروف سفالی خوبی ساخته می شد به همین جهت بدان شهر ( نه آوند ) می گفتند . ( نه ) یعنی شهر و ( آوند ) یعنی ظرف . البته به منظور تأیید این نظر می توان از سفال های بدست آمده در این شهر که دارای قدمتی در حدود 3500 الی 4500 سال پیش از میلاد است ، نام برد

 تاریخ و آثار باستانی

همان طوری که قبلا اشاره شد سابقه ی تاریخی این شهر را از زمان طوفان نوح می دانند . پس از ورود قوم آریا به این سرزمین و تشکیل حکومت ماد ها و احداث شهر هگمتانه  بدست « دیااکو » ، نهاوند به عنوان یکی از شهر های ایالتی و قرق سلطنتی امپراطور ماد ها بوده است . آنچه که مسلم است کوه ها و دشتها و بیایان های این شهر شاهد وقایع و حوادث فراوانی بوده است یکی از قدیمی ترین سند های تاریخی که از این شهر بدست آمده و مطلبی راجع به آن اخیراً در یکی از مجلات بنام نبض به چاپ رسیده است ، تکه سفالهایی است که بر روی آن رقص گروهی از مردان و زنان منقش شده است ، می باشد و بنا به نظر باستان شناسان قدمت این سفال ها به 2500 الی 4500 سال قبل از میلاد میرسد.    

در ایام سلطه و سیطره چوپانی در زمان حکومت پیش دادیان و کیانیان که دو سلسله ی چوپانی بودند ، نهاوند مرکز فرماندهی آن دو سلسله ی معروف بود و موید آن تپه ی گیان ، کوه خرک سرخلج ، غار ضحاک در دامنه کوه خرک و سولفورهای آمین که در جلو غار مشهود است و مجسمه ضحاک که اخیراً در سرخلج کشف شده می باشد 

نبرد نهاوند

در زمان طلوع خورشید اسلام که مقارن با حکومت ساسانیان در ایران بود اعراب طی دو نبرد جلولا و قادسیه با ایرانیان به نبرد پرداختند آخر الامر در زمان خلیفه ی دوم ، دولتمردان و امرای ارتش اسلام به اتفاق پیروزی بر ایران را ، در سقوط نهاوند دانستند . لذا سپاهی گرد آورده و راهی نهاوند شدند فرمانده سپاه اسلام را در بعضی از ( کتب ) نعمان بن مقرن   ( بابا پیره ) و بعضی دیگر ( نعیم بن مقرن ) برادر وی می دانند

در مورد تاریخ جنگ نهاوند اختلاف است گروهی آن را در سال 21  هجری برابر با 642 م می دانند و گروهی در سال 18 یا 19 هجری برابر با 639 یا 640 م می دانند . ولی اکثر    کتاب ها آن را 21 هجری می دانند

پس از استقرار سپاه اسلام به دستور نعمان ابن مقرن در کوه آردوشان یا اردوشاهان سپاهیان ایران به فرماندهی فیروزان ( ذوالحاجب ) در دژ و قلعه ی معروف نهاوند حالت جنگی تدافعی گرفته و در سنگرها مخفی شده بودند .

این قلعه دارای شانزده راه مخفی به صورت مترو بوده و به وسیله ی جاده بزرگ داریوش که از راه قارلق به مرکز کنگاشوران که در حکم مجلس شورا بوده ( در محل آناهیتا در شهر کیمیا دین یا کنگاور فعلی ) اتصال داشته است .

این قلعه دارای دوازده دروازه بوده تنها اثر باقیمانده از این قلعه تصویری است که یک جهانگرد فرانسوی حدود 150 سال قبل در حال گذشتن از نهاوند نقاشی می کند و هم اکنون در موزه ی لوور پاریس است

بالاخره نعمان ابن مقرن آتش جنگ را بر افروخت . نعمان در همان روز های اول جنگ کشته شد و فرماندهی سپاه را حذیفه به عهده گرفت . عاقبت الامر مقاومت نیرو های نیرو های ایران در یکی از دروازه ها شکسته شد و قلعه به تصرف سپاه اسلام در آمد . فرمانده سپاه ایران به سوی همدان گریخت که در نیمه راه دستگیر و در همان جا کشته شد همچنین یزدگرد سوم به ری گریخت و سپس به اصفهان و از آن جا به کرمان و بعد به بلخ و مرو رفت و سفیری به چین فرستاده و از فغفور کمک طلبید .

دولت چین به واسطه ی دوری از ایران از انجام تقاضای او امتناع نمود . بعد یزدگرد با خاقان ترکها مذاکره کرد ، در سوء نیت ماهوی مرزبان مرو نسبت به خود مطلع شده ، فرار نمود و در نزدیکی مرو به آسیابانی پناه برد که شب را در آن جا پناه ببرد و او یزدگرد را به طمع لباس فاخر و جواهرش ( ده سال بعد از جنگ نهاوند در سال 31 هجری ) کشت و به روایتی او را در پارس دفن نمودند

 پیشینه ی تاریخی

مورخان بر این عقیده اند که مردمانی که 5500 تا 5700 سال قبل در تپه ی گیان         ( کیان ) نهاوند می زیسته اند از جمله اقوام و ساکنان بومی ایران بوده اند که همچون ساکنان تپه های سیلک کاشان و تپه ی حصار دامغان تا آن زمان با اقوام آریایی مهاجر ، امتزاج نیافته اند . کاوش های کامل نشده در تپه ی گیان در سال 1310 هجری شمسی نشانگر وجود پنج طبقه با خصوصیات متمایز تاریخی در این تپه بوده است : دوره ی هم عصری با تمدن عیلام     ( 5700 سال قبل ) دوره ی هم زمان با تمدن شوش ( 5500  سال قبل ) ، دوره ی هم عصر با تمدن جزایر اژه و بالکان ( 4000 تا 4500 سال قبل ) دوره ی آثار بنایی     ( 3400 تا 3800 سال قبل ) و بالاخره دوره ی ظهور آهن ( با تاریخ تقریبی 3100 تا 3400 سال قبل ) .

از حفریات تپه ی گیان و دیگر مکان های تاریخی شهرستان نهاوند تا کنون اشیا و ابزار های متعددی بدست آمده است که در موزه های معروف داخلی و خارجی نگهداری می شود

نام نهاوند را پس از حمله ی اسکندر مقدونی و تأسیس سلسله ی سلوکیان ، در متون تاریخی می توان دید ، زیرا نهاوند یکی از شهر هایی بود که به دست سلوکیان فتح شده است و در آن معابدی یونانی ایجاد کرده و نهاوند را شهر معبد لائودیسه ( Laodicea ) خوانده اند .

در دوران ساسانیان شهر نهاوند مورد توجه بوده و یک مرکز مهم سوق الجیشی محسوب می شده است به طوری که یزدگرد سوم ، آخرین پادشاه ساسانی ، پایتخت خود  مداین را ترک کرد و در نهاوند اقامت گزید

 


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0